Slavens vienā dienā

Sveiki!

Šoreiz pamēģināsim vienu “joku” – pie mikslatvis.lv viesojas Artūrs Mednis un izmanto iespēju uzrunāt, nevis sava bloga auditoriju, bet gan šīs vietas lasītājus. Es tikai pabrīdināšu, ka šis ir ar interesantiem video klipiem ellīgi pārbāzts raksts.

Slavens vienā dienā / autors Artūrs Mednis

Vakardien iesāku rakstīt par interneta slavenībām. Šodien turpināšu. Dažus no zemāk redzamajiem video jūs, iespējams, jau būsit redzējuši iepriekš. Daži no tiem ir apzināti veidoti, lai būtu tik interesanti, ka tos cilvēki pārsūtītu viens otram, publicētu blogos, un noskatītos simtiem tūkstošu reižu. Daži nav apzināti tā veidoti, taču rezultāts ir bijis tāds pats – tie ir virāli, jeb tādi, kas (ne bez manas un tavas palīdzības) paši izplatās pasaules interneta plašumos. Arī Latvijā ir bijuši vairāki vietējie virālie video (Tas ir pi***ts šitā pateikt…), bet par tiem citreiz.

Leave Britne Alone
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kHmvkRoEowc[/youtube]
Ja mēs runājam par pasaules interneta slavenībām, tad mēs nevaram nerunāt par Chris Crocker – 20 gadus jaunu geju no ASV. Crocker, protams, ir viņa skatuves vārds. Viņa video blogs interneta lapā YouTube.com ir četrupadsmitais visvairāk skatītais, bet Crockera paša veidotie video interneta lapā MySpace.com līdz šim ir noskatīti jau vairāk kā 40 miljonus reižu. Faktiski, Crocker jau bija slavenība arī pirms ierakstīja savu visu laiku populārāko video – “Leave Britne Alone!”. Atzīžos, ka es pats ne reizi tā arī līdz galam šo video neesmu spējis noskatīties…

Dramatic Look – Kill Bill Style
Par interneta slavenībām kļūst ne tikai tie, kas publicē savus video YouTube.com, Google Video un citos servisos. Bieži no tiem daudzi par nemaz nezina, ka ir kļuvuši par interneta slavenībām, nezina kas ir YouTube, vai vispār nenojauš par tāda interneta esamību. Lūk, piemērs tālu nav jāmeklē – burunduks – filmu varonis, kuram piemīt apbrīnojamas spējas. Neticiet? Apskatieties labajā pusē citus saistītos video.

Little Superstar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gx-NLPH8JeM[/youtube]
Dažkārt ir ne tikai grūti paredzēt, kurš video kļūs populārs, un kurš nē, bet arī nākas gaidīt ilgus gadus, kamēr tas notiks. Līdzīgi arī ir ar šo piemēru – Little Superstar fragments ir noskatīts jau teju 10 miljonus reižu internetā, un nez cik vēl reižu Indijas kinoteātros kopš 1990. gada, kad šī filma tika uzņemta. To, ka šis video ir kļuvis par īstu hītu, pierāda arī neskaitāmās šī video versijas, jeb mešapi, kuros šis video ir miksēts ar Cypress Hill, Michael Jackson un citiem.

Average Homeboy
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TXb6bjCCtuY[/youtube]
“Labākie videoklipi nāk no 80-tajiem” – šādu komentāru varam izlasīt kā pirmo zem Average Homeboy video. Un atkal – pēc tā, cik daudz par šo video ir parodiju, var spriest ka šis video ir noskatīts vairāk reižu, nekā jebkuras no latviešu popgrupu videoklipiem visās Latvijas televīzijās kopā ņemot.

Lonelygirl 15
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dZN-Wye4rDE[/youtube]
Teikt ka, Lonelygirl 15 ir nelielu video īsfilmu sērijas, kas apskatāmas Youtube.com, ir tas pats, kas pateikt neko, un izrādīt vislielāko necieņu visiem, kas stāv aiz šo filmiņu veidošanas. No otras puses – vienā rindkopā nav iespējams izstāstīt visu šī pasākuma vēsturi… Bet es tomēr mēģināšu. 2006. gadā YouTube.com sāka parādīties kādas 16-gadīgas meitenes nelieli, regulāri un gandrīz ticami video-stāstiņi, kuriem kļuva aizvien vairāk un vairāk sekotāju. Nedaudz vēlāk tai pašā gadā kāds žurnālists veica izmeklēšanu, kurā atklājās, ka šos video veido vesela radošā grupa, un 16-gadīgo meiteni tēlo 19 gadus veca aktrise. Šī ziņa momentā aplidoja visu pasauli, un tie, kas neko iepriekš nezināja par Lonelygirl 15, beidzot par to uzzināja. Kā jau var noprast, tad visi video bija kā sagatavošanās un reklāmas kampaņa garākai filmai ar šīs meitenes piedalīšanos.

Tila Tequila
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=StPUCJbtf9c[/youtube]
Ja MySpace.com būtu valsts, tad tā būtu piektā lielākā pasaulē pēc iedzīvotāju skaita (ar vairāk kā 200 miljoniem reģistrētajiem lietotājiem raksta tapšanas brīdī). Ja Tila Tequila būtu dziedātāja… Bet viņa taču ir dziedātāja! Viņa ir arī aktrise (laikam) un modele (pilnīgi noteikti). Bez tam, viņa arī ir visu laiku populārākā meitene interneta lapā MySpace.com, un viņas profils ir komentēts vairāk nekā trīs miljonus reižu. To nav jau nemaz grūti dabūt gatavu, ja tev ir 2,5 miljons virtuālo draugu. Tikai kā, savukārt, to dabūt gatavu?

Numa Numa Dance
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=60og9gwKh1o[/youtube]
Daudzi ir mēģinājuši, bet nevienam tas vēl nav izdevies – pārsist karaokes dziedāšanā šo resnulīti Gary Brolsma, kura video Numa Numa Dance (izmantota moldāvu popgrupas O-Zone, kas ir viesojusies arī Latvijā, dziesmas “Dragostea din tei” fonogramma) ir noskatīts nu jau vairāk kā 10 miljonus reižu. Starp citu – tikai trīs dienas atpakaļ šim leģendārajam sliktās kvalitātes ierakstam apritēja tieši 3 gadi. Iededzam svecīti, no noskatāmies šo video vēl vienu reizi…

Čaks Norris
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=n8QAeoFdM5g[/youtube]
Jā, tā pat kā Brūss Lī, Rembo (Silvestrs Stallone) un Arnolds Švarcnēgers, Čaks Norris ir reāli eksistējoša persona – aktieris, filmu zvaigzne, utt. Šis ir cilvēks, par kuru ir zināms viss vairāk faktu. Patiesībā ik sekundi rodas pa jaunam faktam, un tādēļ, lai tie neaizmirstos, tie tiek apkopoti daudzos krājumos, dažādās lapās, kas ir veltītas faktiem par Čaku Norrisu. Pirmo reizi ‘”Čaka Norrisa fakti” parādījās kādā amerikāņu TV šovā 2005. gadā, protams, kā joks. Taču īstais Čaks Norris publicēja īpašu paziņojumu šajā sakarā savā mājaslapā, kas nepārprotami norādīja uz to, ka viņš jokus nav sapratis. Pēc tā arī panesās lavīna ar jauniem jokiem…

Here It Goes Again
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pv5zWaTEVkI[/youtube]
Amerikāņu rokgrupa OK Go, ja nemaldos, šogad ieguva arī kādu no MTV balvām par savu lielisko videoklipu dziesmai Here It Goes Again, kurā redzami četri grupas dalībnieki, izpildot dažādas figūras uz skrejceliņu trenažieriem. Es pats šo video biju redzējis desmitiem reižu dažādos TV kanālos, bez skaņas, atrodoties kafejnīcās – šis ir viens no, manuprāt, izcilākajiem videoklipiem, kādu ir nācies redzēt. Vienkāršs, bez nekāda konkrēta sižeta, taču tik interesants, ka nevari ne aci atraut. YouTube interneta lapā no šī video acis nav atrautas jau vairāk kā 30 miljons reižu!

Free Hugs Campaign
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vr3x_RRJdd4[/youtube]
Dažkārt, lai īstenotu kaut ko labu, nav nepieciešams neko daudz. Piemērām, papīra loksne, ar uzrakstu “Bezmaksas apskāvieni”. Jā, runa ir par vienu no šī gada fenomeniem, kas radījusi pat veselu kustību – Free Hugs. Nesen ziņās dzirdēju, ka kādā no Dānijas pilsētām vietējā Sarkanā Krista organizācija pērn realizējusi kādu labdarības akciju pirms ziemassvētkiem – piedāvājusi apskāvienus iegādāties par vienu eiro. Šādā veidā ziedojumos esot savākti vairāk kā 26 tūkstoši eiro. Free Hugs Campaign tika īstenots 2004. gadā, un tikai divus gadus vēlāk tas ir samontēts jau izlikts kā muzikālais video pasaules interneta plašumos. Pirmā gada laikā šo video noskatījušies vairāk kā 20 miljonu reižu. Kopš šī gada 7. jūlijs tiek uzskatīts arī par oficiālo bezmaksas apskāvienu dienu, bet par citām Free Hugs kapmaņas aktivitātēm var uzzināt sekojot līdzi jaunumiem viņu mājaslapā.

Where the Hell is Matt?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bNF_P281Uu4[/youtube]
Kur, pie velna, ir Mets? Pirmo reizi šo jocīgo tipiņu (Matthew Harding, 31) es ieraudzīju pirms diviem gadiem. Atceros, toreiz nodomāju, diez cik ilgi viņš šitā izturēs. Un re, viņš joprojām dejo. dejo, un ceļo. Ceļo, un dejo. Starp citu – tehnoloģijas attīstās – un tagad mēs varam Dejojošajam Metam sekot līdzi gandrīz vai tiešraidē. Starp citu, ir daži interesanti stāsti par Metu. Piemērām, viņam esot piedāvāts ļoti vilinošs paaugstinājums esošajā darba vietā – strādāt pie jaunas datorespēles “Destroy All Humans!” izstrādes. Šo darbu gan viņs esot uzteicis, paskaidrojot, ka nevēloties turpmākos divus gadus pavadīt veidojot spēli par visu cilvēku nogalināšanu. Tā nu viņš pameta darbu, un sāka ceļot…

I want it that way
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N2rZxCrb7iU[/youtube]
Ja jūs kādreiz meklēsit Google Video pēc atslēgvārda “backstreet boys“, tad kā pirmo rezultātu jums piedāvās šo smieklīgo divu ķīniešu karaoke stilā iedziedāto versiju dziesmai “I want it that way“. Arī šis video bija īsts hīts pirms diviem gadiem, kam sekoja simtiem un pat tūkstošiem citu versiju, par citām dziesmām, kā arī pat veselas lapas tika veltītas šāda tipa video, kurās apmeklētāji varēja balsot par sev tīkamākajiem duetiem. Šis video, protams, bija līderis.

Pēcvārds
Šie nav vienīgie varoņi, kuri tapuši slaveni pateicoties jaunajiem medijiem. Dažiem no tie ir guvuši sev arī kādu materiālu labumu, citi nē. Ja mēs runājam par virālajiem video kā mārketinga rīkiem savu produktu vai pakapojumu reklamēšanā vai konkurentu nomelnošanā, tad bieži pat nav nepieciešams īpaši veidot attiecīgos video – paši cilvēki mēdz būt tik smieklīgi, kad atliek tikai attiecīgo video izlikt internetā, un tālāk tas sāk dzīvot pats savu dzīvi. Taču par veiksmīgākajiem speciāli veidotiem virālajiem video vai (firmu, produktu un pakalpojumu) reklāmām priekš interneta lapām (tādām kā YouTube, Google Video, u.c.) citā reizē…

P.S. Viena no turpmāko rakstu tēmām būs par RSS barotnēm. To es rakstīšu tikko kā šī bloga RSS barotnei būs pierakstījušies vismaz 300 barotnes lasītāji, tāpēc nepieciešama tava palīdzība – pieraksties, un esi pirmais, kas izlasīs gaidāmo rakstu!

Slavens vienā dienā / autors Artūrs Mednis

7 Responses

  1. Pavērtējot raksta saturu, vēlreiz apstiprinās fakts, ka esam nonākuši tik tālu, ka kļūt slavenam ir tik vienkārši, ka 95% no šiem materiāliem nav pilnīgi nekādas vērtības. Izņēmums šeit ir Free Hugs un Ok Go – orģinālas idejas. Nosēsties pie kompja un tizloties līdzi dziesmām ir tikpat debīli, kā sajūsmināties par šiem klipiem.

  2. Ok Go – taa ir grupa, un tas ir taas videoklips, kas vienkaarsi bija tik labs, ka to mezoniigi liels skaits cilveeku noskatiijushies internetaa. Peedeejos gados to cilveeku skaits, kas kaadu videoklipu redzeejis on-lainaa, ir audzis straujaak nekaa to, kas redzeejushi to sateliit vai kabeljteleviizijaa…

    Attieciibaa uz paareejiem klipiem ar daziem iznjeemumiem – tiem ne tikai (gandriiz) nav nekaadas veertiibas, bet tie ir arii zemas kvalitaates, paaris minuushu darba, taa ka lielaa meeraa es tev piekriitu. Tachu saprotot to, ka pasaulee ik dienas rodas tuukstoshiem shaada veida klipu, un tikai atseviskji no tiem kljuust tik populaari, kas pat meedz radiit jaunu modi vai virzienu, tad it veerts asteviskji tos veiksmiigaakos piemineet…

    Shajaa rakstaa nav piemineeti nedz “Diet Coke and Mentos guys”, nedz spraagstoshaa VW Polo reklaama, vai slavenaa Hondas reklaama ar detaljaam, kas viena otru ietekmee (un kam sekoja daudzas parodijas), vai ar mobilo telefon uznjemtais klipinjsh, kuraa kakjis iekjeeries istabas propellerii pie griestiem (nezinu kaa to sauc savaadaak), u.c. – taas visas ir komerciaalaas reklaamas, un taa ir veel viena buutiska atskjiriiba starp siiem video.

  3. Artuurs rakstiis aizraujoshu rakstu par RSS barotneem un par vel kautko tur interesantu, bet vinjsh to dariis tikai tad kad buus pierakstiijushies 300 cilveku vinja bloga barotnee, tāpēc nepieciešama tava palīdzība – paarskaiti man 10 Ls un es pierakstiishos un pierunaashu Onkuli pierakstiities (vajadzees veel tikai 298 atrast), un esi pirmais vai pirmaa, kas izlasīs gaidāmo rakstu/us! :)

  4. Raksts sauskies “kaa vienaa dienaa palielinaat RSS barotnes lasiitaaju skaitu par 10 jauniem lasiitaajiem”, un ideja buus taada, ka jaauzraxta aizraujoshs raksts, kas jaanopublicee citaa blogaa, kuraa jaaluudz pierakstiities tavai barotnei :).

    Bet ja nopietni, tad vienkaarshi ir doma turpinaat ieprieksh iesaakto teemu par RSS, tikai lai raxts buutu interesantaaks, nepiecieshams ir apakljs skaitlis RSS lasiitaaju. Raksta tapshanas briidii bija 290, sodien jau 295 pierakstiijushies, vajadziigi veel pieci. Tiiri tikai lai buutu apaljsh skaitlis, nekas vairaak…

  5. Vispār jātaisa augšā Latvijas dārgāko blogos lasāmo rakstu tops. Raksta cenu nosaka tas, cik Jums man jāsamaksā, lai es to izlasītu, kad esmu iepazinies ar raksta virsrakstu, autora vārdu, bet, ja nepietiek ar pirmajiem diviem parametriem, lai raksts kļūtu nenovērtējams, vērtību var precizēt izlasot raksta pirmo teikumu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *