Vai labāk ir uzreiz pateikt, ka portāls tiek veidots ar kompānijas atbalstu (open.lv tendenču portāls) vai sameloties, ka portālu veido neatkarīga domu biedru grupa un beigās paziņot, ka “mēs tagad varam atklāt, ka pēdējās nedēļas strādājām pie tā, lai noprezentētu apollo.lv jauno dizainu, un viss, ko jūs redzat ir PR kampaņa.”
Protams, pirmajā gadījumā vajadzēs nopietni strādāt pie tā, lai nopelnītu interneta lietotāju uzticību un noturētu uzmanību (kas nākas grūtāk, ja ir zināms, ka lapa ir daļa no reklāmas akcijas). Bet es uzskatu, ka šis piegājiens ir vērtīgāks kompānijai, kas to veido, jo šāds piegājiens nemet ēnu ne uz portālu, ne pašu kompāniju. Cilvēkiem netiek dots neviens iemesls apšaubīt lapas mērķus. Viss ir kā uz paplātes – Swedbankas Open kartei ir tendenču portāls open.lv, kur var lasīt un pievienot savas tendences vienlaikus tiekot pie foršām balvām.
Otrā gadījumā projekts tiek pasniegts, kā neatkarīgs domu biedru grupas veidots pilsoniskās žurnālistikas eksperiments, kurā katrs varot dalīties ar sev svarīgām idejām, kuras uzrakstītas uz kartona gabaliem. Interneta lietotājiem tiek dots uzdevums, ka iekļūšana Panorāmā skaitās lielais BINGO! Pēc divām nedēļām tev pasaka, ka patiesībā tu esi reklamējis apollo.lv jauno “pozitīvo” versiju.
kā ir labāk?
īss rezumējums par pēdējo nedēļu notikumiem (mans skatījums):
cilvekiemnocilvekiem.lv:
Mēs te tā sanācām kopā cilvēku grupiņa (kustība) un uztaisījām pozitīvu portāliņu. Nu tā, tikai sava prieka pēc. Tāpēc, ka redzējām, ka visas esošās ziņas ir dikti sliktas. Tā teikt: “cilvēkiem no cilvēkiem.” Izdomājām pastaigāt apkārt ar plakātiem. Naktī izbraukājām visu Rīgu un izlikām “smieklīgus” plakātus pie lielāko mediju ieejas durvīm. Nejauši satikām Godmani un Zatleru. Satikām un prasījām vai viņi negrib kameras priekšā atbildēt uz dažiem jautājumiem. Piekrita. Lieliski. Pozitīvi.Kad kāds prasīja, vai mums par to maksā atbildējām, ka nē – paši rīkojamies uz savu roku, jo esam taču jauki cilvēki.
Pēc pāris nedēļām – FAIL:
Mēs nevilksim garumā, un Jums, cilvēkiem, no cilvēka atklāti pavēstīsim – kustība “Cilvēkiem no Cilvēkiem” ir portāla Apollo.lv jaunais koncepts. Mēs, Ārčijs un Marta pēdējās nedēļas cītīgi strādājām, lai, kopā ar Apollo, nonāktu pie kopīga mērķa – sarežģītu, birokrātisku un necilvēcīgu ziņu atšķaidīšanu Latvijas plašsaziņas līdzekļos.
Īsāk sakot – sviests.
P.S.
Joprojām uzskatu, ka kampaņai pamatā ir ļoti radoša un veiksmīga ideja, kuru sabojāja aplamais izpildījums – vēlme maldināt interneta lietotājus par patiesajiem “kustības” nolūkiem.
17 Responses
Nezinu kā būtu pareizi, bet man palika skumji, tāda jocīga sajūta. Sanāk tā, tu atnāc foršā cilvēku pūlcinā, viss notiek, visi ir pozitīvi noskaņoti, beigās Bāc!
Sveiki gauja, a mēs redz esam sekta…
Achijs tik pastiprina savu bļaģera tēlu, viņš cītīgi strādā, lai dienās būtu Artūrs Mednis… žēl.
Vispār jau pats uzstādījums ir tāds, nu kā lai pasaka… Pašreizējās krīzes laikā savairojušies visādi labo ziņu stāstītāji, bet parasti tas ātri vien beidzas, jo kā rāda visa komunikāciju teorija un līdzšinējā pasaules vēsture – cilvēkiem patīk negācijas un asinis.
Kampaņas ideja jau ir ok! Kā reklāmas fiška – super!
Kas nav ok:
1. nevajag melot (attiecas uz Archiju un Martu)
2. vajag turēt solījumus (attiecas uz apollo.lv) ja CnoC.lv projekts ir uztaisīts ar mērķi iepazīstināt cilvēkus ar jaunu apollo.lv portāla konceptu, tad lūdzu – kur ir tas koncepts? Vai arī tas mazais laikumiņš, izmērā mazāks par baneri un ar atrašanos vietu kaut kur portāla lejā zem skrolla ir apollo.lv jaunais koncepts?
Tā nevar būt, ka tikai projekta laika gaitā tas “pārtapa” par mārketinga produktu? T.i. Apollo ieraudzīja, reaģēja un nopirka?
esuntu:
Viņi paši savā lapā atzina, ka sadarbība ar apollo.lv bija jau no pirmās dienas.
Spelējās ar mūsu jūtam.
Nepateikšu konkrēti, bet @arturs un vēl daži šad tad man liek justies līdzīgi. Kaut ko samuhļī, tipa, gudrinieki – un tad izrādās, ka ir savādāk,.. ir ir dēļ citiem arī šādas sajūtas jau bijušas.
c no c, arturs, vēl kāds.. gadās jā.
Bet tas tak ir cilvēcīgi pamelot, un pashēmot. ;) kur nu vēl ja par to nāk nauda. ui. :)
Mik, kā tur īsti bija ar to Ātruma polisi?
kaaposts:
Jā, pastāsti, kā tur īsti bija, lai man arī ir skaidrs.
Es jau nezinu kā bija, tādēļ prasu varbūt Tu zini, jo Tu jau arī rakstīji par viņu utml.
Par C no C arī runāja nelabas lietas, kas apstiprinājās, atminējos, ka līdzīgi runāja reiz par Ātruma polisi, ka tipa blogeriem maksāts, viss bijis izplānots no a-z utml :(
Bez gala stulbi. Ko, lai citu saka. Pats fakts būtu nekas, ja būtu zināms no sākuma. Bet tagad, man šķiet, ka vairumam radās sajūta “uzmeta”, “ak jūs lētticīgie idioti” u.tml.
Manās acīs noteikti abu autoru vērtība ir kritusi. Bet, kuru gan tas interesē
kaaposts:
tur jau mazliet cits stāsts. ja paskatās nekur.lv arhīvos vai googles meklētājā, tad par to rakstīja visi, kam tajā laikā nebija slinkums, jo ja Rīgu piepilda ar vides reklāmu meklē internetā “ātruma polise” – tad skaidrs, ka blogi, kas uzrakstīs par šo akciju saņems sev pieklājīgu apmeklētāju plūsmu no Googles. Blackhalt, ja nemaldos pat izveidoja atsevišķu blogu un lika tur AdSense, apkopoja saites un eksperimentēja ar SEO pēc pilnas programmas. Protams, ka šāda reakcija arī bija tas, ko akcijas rīkotāji vēlējās redzēt.
Manuprāt, ĀP un CnoC ļoti līdzīgi stāsti. Tiesa, viens pat ir mazliet skarbāks, jo CnoC vismaz pateica kā ir, bet Ātruma polisē neviens neko nepateica un aiz vien Tavi un daudzu citu populāru blogu lasītāji nenojauš, ka autora raksts par ĀP nebija nejaušs, bet gan iepriekš ieplānots un nopirkts raksts (neatkarīgi no satura, bet pēc fakta) ar mērķi radīt rosību, gluži kā CnoC gadījumā (te pat tas izdevās sekmīgāk). Bet kādam vispār itkā nesaistītam un ‘tipogrāfijā nejauši nobildēju’ cilvēkam tagad par to vēl ir goda raksts.
Nu nav tā, ka man ir žēl, es patiesībā apbrīnoju tos cilvēkus, kas šo izplāno un dabūn’ gatavu. Vien žēl ir tos lojālos blogu/twitter lasītājus, kas pat nenojaušs, ka viņi ir tikai kārtējās cērpjamaitiņas.
Viss ir bumbās, tas ir bizness, vien lūkojamies uz to no cita skatu punkta: vai izdaudzinātā un slavētā pilsoniskā žurnālistika un sociālie mediji nesāk zaudēt uzticamību sev. Manuprāt, šie divi burvīgie un sava nosaukuma pamatā ‘brīvie, demokrātiskie’ jēdzieni sāk zaudēt savu spodrību dēļ šādiem lieliskiem case-study.
kaaposts:
Es domāju, ka ar laiku LV cilvēki sapratīs, ka vērtīgāk ir veidot tādas akcijas, kurām nav kauns no sava sponsora, lai jau pašā sākumā bez bailēm no publikas kritikas varētu droši teikt, “jā mūs atbalsta šī kompānija un mēs ar viņas piešķirtajiem līdzekļiem darām to un to.”
Ja akcijas mērķis būs patiesi foršs, tad neviens nejutīsies “uzmests.”
.. khm…. Apollo un štruntīgie kartona gabali… kas ar flomasteri lētās frāzēs aprakstīti.. nu sorre, vidusskolas darbu izvēle komunikācijai, kas tā izvēli? lauku variants.. vismaz paskatītos, kas notiek pasaulē, un tad ja nav izdomas, vismaz nokopēt ( kas mums LV nav retums).. te projekts kuru es liktu kategorija – cilvekiemnocilvekiem – http://www.thebubbleproject.com/
Velns,ta jau man likas,ka nekas nav tik skaisti ka tas liekas .PIetam,kur nu vienkarsi mirstigie tadu sabiedribas krejumu dabutu ta vienkarshi rokas-paplapat.Nu re,nekam vairs nevar ticet.BULZHITS!
Redz, ka nav nepieciešams grūts darbs, lai uz mirkli kļūtu slavens un populārs – vienkārši jānotēlo(vai jābūt) pajoliņu, un slava rokā :D Kurš pirmais “iekaros”(uzrāpsies) Gaismas pili? :)