Miks Latvis

Search

reklāmas no žurnāla “Atpūta”

Rokoties pa mapēm atradu vienu, kurā bija sakrātas Latvijas brīvvalsts laika žurnāla Atpūtas reklāmas.

Atpūta

Nolēmu tās digitalizēt un, cik nu bija manos spēkos, es tās savadīju flickr.com, publiskai apskatei un lietošanai. Gribētos, lai jūs aplūkojat tās visas, jo katrai no tām ir kāds knifs. Prieks skatīties. Var redzēt, ka tajā laikā bija pavisam cita domāšana un reklāmas pasniegtas gluži savādākā manierē nekā, tas ir pieņemts mūslaikos.

Man prieks skatīties uz visām tām detaļām, kuras tur iespējams izlobīt – piecu ciparu telefonu numerācija, ielu nosaukumi adreses, interesantais svešvārdu lietojums un citi sīkumi.

Vēl man patīk, tas, ka reklāmās bieži parādās īpašnieku un fabrikantu vārdi un uzvārdi, kā garants preču augstajai kvalitātei. Mūsdienās tā māžojas tikai Emīla Gustava šokolāde un Stendera ziepes, bet ja nemaldos, tad tur šie vārdi ir pilnīgi izdomājumi.

Bieži smaidu raisošās reklāmas, varētu būt laba skola mūsdienu reklāmistiem. Lai cik naivi būtu to laiku saukļi, tie šķiet daudz labāk sagremojami, nekā mūsdienu rimiveidīgās tudū-šit, kampaņas.

Tepat zemāk dažas nejauši izvēlētas reklāmas, bet visa foto izlase atrodama flickr reklāmu mapē.

Foto amatieriem A. Leibovics

Labs radio - uztvērējs, Pēteris Bērziņš, Rīgā

Šampūns melnā galva

Armijas ekonomiskais veikals

17 Responses

  1. 2 Onkulis:

    —“Lai cik naivi būtu to laiku saukļi, tie šķiet daudz labāk sagremojami, nekā mūsdienu rimiveidīgās tudū-šit, kampaņas.”—

    ;)

    Ir tāda lieta, Tev taisnība.

    Iemesls = elelemntārs: tolaik reklāmas taisīja priekš mērķauditorijas(!), nevis kā mūslaikos – priekš tam, lai dažāda kalibra reklām-PīāR-unvēldiezkādi “guru”spečuki (daļa no tiem – pašnominēti) tās akceptētu / “atzītu par adekvātām no profesionālā viedokļa”.

    Pārfrāzējot zināmo pateicienu par “mākslu priekš mākslas”: reklāma priekš reklāmas allaž ir bijusi un būs interesanta tikai pašiem (dažiem) attiecīgā lauciņa rušinātājiem. Savukārt – reklāma priekš publikas / mērķauditorijas būs interesanta (un, līdz ar to, arī rezultatīva iedarbības ziņā) nesalīdzināmi lielākai sabiedrības daļai. T.i. – ja būs “trāpīts tuvu desmitniekam”, dabiski.

    Tad, kad mūslaiku reklāmspeci šo elementāro “algoritmu” izkodīs (t.i. – ja vispār to iespēs, ja jau līdz šim nav jaudājuši) – šis / tas pašreiz “uz sejas” esošajā masīvajā (bet – visai vāji rezultatīvajā) klišejiski plakanajā reklāmaspamā varētu arī pamainīties, jādomā.;)

  2. Dārgie cilvēki, ko jūs šeit runājat.. Man gribētos redzēt ko Jūs teiktu par šāda veida reklāmām, ja tās tiktu izveidotas mūsdienās.. Tak neviens no Jums tās vispār neizlasītu, jo mūsdienu cilvēks ar visu savu steigu un aizņemtību reklāmu principā uztver tikai labākajā gadījumā sekundi. Tieši tāpēc arī, lai liktu cilvēkam apstāties un paskatīties arī to otru sekundi, reklāmas izmanto tādu formu kādu izmanto.
    Ok, saprotams, ka ir dranķīgas reklāmas, bet vēl ne tik sen arī melnbalts ekrāns bija gana labs. Ja kādreiz vajadzēja pāris publikācijas presē un vienu TV, lai radītu pietiekamus panākumus, tad mūsdienās skaitļi pat Tuvu nav tik zemi. Tāpēc vajag arvien vairāk un vairāk idejas un saprotams, ka par tām ir jāmaksā.. Par labām reklāmām ir jāmaksā daudz.. par sliktām maksā mazāk un te nav jāvaino normāli reklāmisti, bet gan klienta uzticēšanās kkādiem kaktu kantoriem kur strādā beztalantīgi cilvēki, kas to vien māk kā pārbāzt ar klišejām visiem zināmu situāciju un piesiet tam urinal.
    Tāpat arī runājot par veļaspulveru zobu pastu utt reklāmām, tā arī nav reklāmas cilvēku vaina.. pirmkārt.. šī brīža veids darbojas un reti kurš cilvēks proctor&gamble kompānijā būs tik tālredzīgs/stulbs, lai pēkšņi radītu apvērsumu šāda veida reklāmās, kas tikpat labi var neizdoties un amats saprotams ir zaudēts.. Tieši tāpēc, šīs reklāmas tiek arī pieprasītas no reklāmistiem tādas, kādas tās ir. Jo galu galā neatceros cik tās reizes tur vajadzēja, bet pietiekamā frekvencē parādot reklāmu tā nostrādā, paliek prātā.
    otrkārt, ja runa ir par latviešu reklāmistiem, tad neviena veļaspulveru utt reklāma netiek veidota latvijā. tur ir starptautiski reklāmas aģentūru ķēdei piesaistīti līgumi un tās reklāmas tiek vnk pārtulkotas.
    Vispār man jau apnika rakstīt, bet galu galā, protams ir sūdīgas reklāmas, bet ne jau labi reklāmisti pie tām ir vainojami. Nešaubos, ka pēc gadiem 20 Latvijā reklāmas līmenis celsies, galvenokārt tāpēc, ka, cerams klietna (reklāmas pasūtītāja) saprāts celsies un neakceptēs katru mēslu, kas tiek pasniegts viņam un jā, tas nekad neatgriezīsies vecejās sliedēs…

  3. > pietiekamā frekvencē parādot reklāmu tā nostrādā, paliek prātā.

    Nu saprotams, man arī tagad Centis Ūbele ir prātā. Bet vai tāpēc es došos iepirkties uz Maximu? Kamēr būs izvēle — nekad. Nevaru viņiem piedot augļus un dārzeņus pretīgos.

    Vispār, gribētu drusku saprast, kā tad reklāmisti mani apčakarē, citādi secinu — no tā, ko reklamē TV, pa radio, avīzēs — man mājā nekā praktiski nav. Reklāmai taču uz mani arī jādarbojas. V čem delo?

  4. Man gan domāt – reklāmas “iespaido” jebkuru cilvēku & praktiski jebkuras. Vienīgi – ‘katru vienu’ “pa savam”, kā saka: kas vienam iemāna preci / pakalpojumu (nereti gatavo drazu), tas citam pelēko šūniņu kompī “nostrādā” ar alternatīvu rezonansi (dažkārt – diametrāli pretēju), nekā to varētu būt vēlējušies preces saimnieki / plānojuši reklāmspeci.

    Dēļ tam – izvēlei starp “strādāt pasūtītājam” vai “strādāt uz publiku” (patērētāju) pat nevajadzētu būt diži diskutablai. T.i. – ja klients (tas, kurš pasūtītājs / bankotājs) nav klasisks cirvis.;)

  5. ->Grr “…no tā, ko reklamē TV, pa radio, avīzēs — man mājā nekā praktiski nav…”
    Ka tik ne tā! :) Google saka ka starp lielākajiem ir mobilo sakaru operatori…

  6. ehm, nu kā, par to čakarēšanu.. ne gluži čakarē.. vnk, saproti to, ka reklāma jau ļooti sen nav TV, radio, prese… Tev izejot ārā uz ielas Tu pats un viss apkārtējais kļūst par reklāmu.. Sīkāk neiedziļinoties, vnk, saproti, ka uzvelkot nike t-kreklu (un šis ir ļooti prasts piemērs) tu kļūsti par reklāmas vietu.

  7. >Grr “…no tā, ko reklamē TV, pa radio, avīzēs — man mājā nekā praktiski nav…”
    Ka tik ne tā! :) Google saka ka starp lielākajiem ir mobilo sakaru operatori…

    Nu? Man ir LMT numurs vēl no tiem laikiem, kad LMT bija vienīgais operators. So?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *